Kategori dan Jenis-jenis Permainan Kanak-kanak
Kategori Permainan Kanak-kanak
Pada tahun 2004, Webb dan Pearson telah mengkategorikan permainan kepada empat kategori utama iaitu:
oSasaran (Target)
oPukulan/ Padang (Striking / Fielding)
oJaring/ Dinding (Net/ Wall)
oSerangan/ Kawasan (Invasion)
Sasaran (Target)
•Menempatkan objek pada sasaran atau mendekati
sasaran untuk mendapat mata.
•Contoh: bowling, archery, golf
|
Bowling
|
|
Archery |
|
Golf |
Pukulan/ Padang (Striking/ Fielding)
Jenis permainan yang dilaksanakan dalam kumpulan yang melibatkan dua pasukan / dua pihak.
Satu pasukan disebut sebagai pasukan ‘striking’ dan pasukan lawannya disebut pasukan ‘fielding’.
Pasukan ‘striking’ yang akan bertindak untuk memperoleh / mengumpul mata sedangkan pasukan fielding’ yang akan bertindak cuba menghalang pasukan lawannya memperoleh / mengumpul mata.
Mata yang diperoleh / dikumpul melalui larian yang selamat dan berjaya selepas membuat pukulan dalam masa atau pusingan yang ditetapkan.
Contoh : baseball, softball, cricket
|
Baseball |
|
Handball |
|
Cricket
|
Jaring/ Dinding (Net/ Wall)
Permainan dimainkan antara jaring atau atas dinding.
Mengumpul mata melalui menghantar objek ke gelanggang pihak lawan dengan syarat objek tersebut tidak dapat dihantar balik dalam kawasan gelanggang.
Contoh: badminton, squash, table tennis.
|
Badminton
|
|
Squash |
|
Table tennis |
Serangan/ Kawasan (Invasion)
- Permainan dilaksanakan dalam secara perseorangan atau berpasukan.
- Berusaha menyerang untuk memasuki kawasan pihak lawan bertujuan untuk memperoleh mata.
- Kawasan sendiri disebut sebagai kawasan bertahan; berusaha menyekat pasukan lawan memasukinya bertujuan untuk memperoleh mata.
- Contoh: soccer, basketball, handball
|
Soccer |
|
Basketball |
|
Handball |
Tujuan Mengkategorikan Permainan
Setiap permainan dalam kategori yang tersebut mempunyai sifat dan peraturan yang mirip atau seiras.
TGfU bertujuan untuk menggalakkan palajar-pelajar melibatkan diri dalam pelbagai permainan.
Setelah mempelajari salah satu permainan dalam satu kategori, pelajar akan memperoleh pengetahuan asas atas peraturan, kemahiran dan taktik dalam kategori tersebut.
Oleh itu, pelajar akan bermampu untuk menyertai permainan lain dalam kategori yang sama.
No comments:
Post a Comment